Sunday, March 18, 2007

Spridda reflektioner

Denna helg har varit de stora händelsernas helg. Först en storartad konsert i Goben med Dolly Parton. En artist som jag har gillat lika länge som jag har känt till henne. Det var som det skulle med Dolly, stor show, glitter och många kända gamla bitar ur hennes jättearkiv. Hela Globen gungade med så det vill till att det är ett stabilt bygge.
Jag fick upplevelsen av mina arbetskamrater i stadshuset när jag slutade som kommunalråd. Tusen tack!!
Sedan var det tack och adjö till Göran Persson som partiordförande. Han höll ett fantastiskt tal. Det märktes tydligt att hans engagemang för ett uthålligt samhälle är inte bara tomma ord. Det är inte heller något nyss påkommet som hos Reinfeldt. Det var den delen av hans första tal som nyvald partiordförande som jag minns bäst. Kravet på handling för att kunna värna vårt jordklot.Det har också gjorts en hel del i rätt riktning under Perssons ordförandeskap.
Nu lämnas stafettpinnen vidare till Mona Sahlin. Nog finns det många saker att återställa efter de borgerliga åren när vi går till val 2010. Vi är ett rikt land och rättvisan kräver att vi åter igen får ersättningar till sjuka, arbetslösa och förtidspensionärer som vi kan stå för. Men, den största och svåraste uppgiften blir säkert den att hitta en livsstil som inte skadar miljön i vårt land och som bidrar till anständiga och rättfärdiga villkor även för de fattigare länderna på jorden.
I det arbetet behövs alla, partiordförande och alla förtroendevalda. Men också fler "miljömedvetna" medborgare. Jag hoppas och tror att Mona är beredd att gå i spetsen för den rörelsen.
Till sist vill jag citera från ledaren i tidningen Liv RF för trafik-olycksfall- och polioskadade. Så skriver deras ordf. Pelle Kölhed under rubriken, En iskall människosyn styr nya beslut.
"Det blåser en iskall vind genom Sverige, kryddad med cynism.Samhällets medborgare delas in i oönskade bidragstagare och den gyllene klassen, arbetare.Den kyliga människosynen, med medföljande förakt för svaghet, yttrar sig på olika sätt. I slutet av 2006 klubbade ex. majoriteten i riksdagen igenom ett beslut om att försämra ålderspensionen för landets förtidspensionärer".

Nog behövs det en ny regering. Både för att återupprätta ett rättvist och solidariskt beslutfattande och för en engagerad och djupt förankrad miljöpolitik.

No comments: