Sunday, August 10, 2008

Slutslöat !

Det är lätt att slöa till som bloggare när sommaren är härlig med sol, värme och regn om vartannat. Precis det vädret som kan glädja en odlare. Det som jag däremot har svårare att gilla är blåsten på västkusten. Blåst har det gjort denna sommar.
Jag satsade min blomsterfröodling främst på sådant som blir högt. Paradisblomster, Jätteverbena, Ricin. Allt har klarat blåsten och gett fantastisk färgprakt. Däremot har stockrosor och Inkakrage fått större vindskador.
Men det är ju en del av glädjen med trädgård. Att hitta rätt vid alla sorters klimat som kan uppkomma.

Tomatodlingen är verkligen till stor matglädje. En välfylld skål är belöningen för jobbet varje dag. Bifftomaten Feurwerk är så vacker så den kan nästan inte ätas upp. Stor och randig i orange och gult.
Allt detta är bra och nog känner jag mig priviligerad som kan hålla på med min odling.
Naturupplevelser och att vistas i grönt är bra för både kropp och själ.
Därför är Gröna rehab som drivs av Göteborgs botaniska trädgård en viktig verksamhet. Även den som inte har egen trädgård skall kunna få känna värdet av det gröna!
Om det är någon som missat ett besök i GBT så åk dit. Billigare och mer givande turism är svårt att hitta!
Under sommaren jag ändå gjort lite politisk "nytta" Har deltagit tillsammans med Anders Österberg och SSU i politiska frågor där mitt engagemang är stort.

* Kampen för att återupprätta den sammanhållna skolan där alla barn får mötas.

* Kampen för den svenska unika allemansrätten och bevarandet och skärpningen av strandskyddet.

No comments: