Thursday, December 4, 2008

Tåg bättre för miljön

I veckans Borås Tidning har vi läst om att Västtrafik har kommit på idèn att byta ut morgontåget till Göteborg mot ett antal ( 2-3 ?) bussar.
Har ledamöterna i nämnda bolag hört talas om att vi bör begränsa utsläppen från vägtrafik ? Vet man också möjligen om att ett mkt bra sätt är att utnyttja tåg.
Tåg är bra även på den gamla banan till Göteborg.
Mycket begränsade klimatpåverkande utsläpp. Det har plats för många passagerare. Dessutom är tåg både trevligare att åka i och att jobba i än en buss.

Jag åker ofta med buss till Göteborg eftersom det inte finns tåg som passar med min mötestid. De flesta gångerna är vi försenade. Ingen extrabuss kommer så många för vänta eller får stå till Göteborg. För någon vecka sedan var det proppfullt ända fram till ingången.

Borde det inte kollas lite bättre hur entreprenören uppfyller avtalet? Eller har Västtrafik köpt resor som innebär att bussen kan ha fullt av stående passagerare på motorvägen.

Jag har ställt frågan tidigare till vårt ( regionen och 49 kommuner) ägda bolag och fått intrycket att det skall bli bättre.
När kan jag och säkert många andra resenärer undra.

Behåll tåget och satsa på fler avgångar. Så många det går att få plats med på den omoderna banan mellan Borås och Göteborg.

Det bästa för miljön vore att snabbt sätta igång och börja bygga Götalandsbanan. Den första delen mellan Göteborg och Bollebygd via Landvetter är så långt i planeringen så det vore möjligt att bygga nu när det behövs bygg- och anläggningsjobb.
Jag läste häromdagen om byggandet av järnväg på 1800-talet. Då gick det snabbt att bygga fast vi inte var något rikt land.
Dåtidens planerare visste att järnvägen behövdes för att utveckla landet. Inte visste man då något om klimatgaser ändå blev det rätt.

Nu vet vi men vågar inte göra det som krävs. Nog måste det vara klimaträtt att åka tåg på 2 timmar mellan Göteborg och Stockholms City istället för att flyga på ungefär samma tid.

1 comment:

Anonymous said...

Jag gillar värdefull information du ger till dina artiklar. Jag kan spara bokmärken till din blogg och har mina barn testa sig här i allmänhet. Jag är svagt positiv de kommer att bli informerad en hel del nya saker här än någon annan!