Friday, February 15, 2008

Kulturpris

Expressens Björn Nilsson-priset har 2007 gått till Åsa Linderborg. Prismotiveringen till Aftonbladets kulturskribent inleds så här:
" Kulturjournalistiken kan inte alltid vara ett teparty där varje sandwich smörats med samförstånd. Då och då krävs ett rejält röj för att härda argument och ståndpunkter."

Göran Greider som jag citerade angående privatskolorna skriver ett fantastiskt porträtt om pristagaren i torsdagens Expressen.
Han beskriver Åsa Linderborg så här.
Idag är hon den främsta vänsterradikala rösten i kultursidesvärlden och hon är det genom att hon är så rak, utan att därför avstå från någon komplexitet.

2006 års kulturpristagare Greider skriver om mötet med en medveten motståndare till mumlandet.
" Det är mumlet jag avskyr. Jag vet inte, kanske beror det där mumlandet på att det idag inte finns några sociala rörelser som ibland faktiskt ställer krav på att få veta vad de intellektuella anser om saker och ting. Och så spelar det en allt större roll att ägarkoncentrationen ökar: Var ska den som gör sig osams skriva? Det finns inga andra ställen."

Varför går mina tankar osökt till min hemtidning, BT ?

No comments: