Monday, February 5, 2007

första försöket

Efter moget övervägande vill jag göra ett försök med blogg.Jag hade tänkt ha något mer diskret namn på bloggen. Det känns lite stöddigt. Jag skyller på Anders Ö. som har gett förslaget.

Varför vill jag då skriva?

Det finns så mycket som nu händer så det känns nästan nödvändigt att reagera. Den nya regeringen visar ett sådant förakt för de " små" mindre högljudda människorna så det är svårt att tro på det ibland. De starka skall premieras. Den pensionär som har förmånen att vara frisk eller haft ett jobb där inte kropp eller själ tagit stryk skall gynnas ekonomiskt. Det är ju förutsättningen för att kunna jobba som pensionär.
Den som inte är arbetslös eller förtidspensionerad eller föräldraledig skall få lägre skatt vid lika inkomster. Så cyniskt har väl sällan människovärdet beskrivits tidigare. Tror verkligen företrädare för moderaterna, folkpartiet,centerpartiet och kristdemokraterna att man kan välja avsaknad av sjukdom eller arbetslöshet. Vilket val har den som föds med ett handikapp eller i ungdomen råkar ut för en olycka. Dels skall de kämpa för en värdig vardag, sedan skall de straffas ekonomiskt som förtidspensionärer och en gång till när de blir ålderspensionärer.
Vi måste ställa företrädare för alla dessa partier till svars. Var finns den liberala tanken i detta Morgan Hjalmarsson. Det är ju samma parti i riksdagen som i kommunen så det vore väl rimligt att Borås folkpartister gav ett besked om den ideologiska grunden för deras ställningstagande.

I veckan har vi läst om Reinfeldt som för att flytta in i Sagerska huset kräver barnflicka och att barnen få går kvar i skolan i Täby. Om han vill ha hjälp med barnen så har familjen nog tillräckliga inkomster för att själva anställa. Var barnen skall gå i skolan är väl närmast en fråga mellan Stockholm och Täby kommuner.
Det intressanta är varför samme Reinfeldt kräver att en arbetslös skyndsamt skall vara beredd att flytta, sälja hus, låta barnen byta skola och lämna släkt och vänner Familjen Reinfeldt kan inte tänka sig en tillfällig flytt någon mil utan specialkrav. Så ser den moderata jämlikheten ut.

Detta får var nog vid "första försöket"

Men- jag tycker mycket om dikter och vill gärna dela med mig. Tage Danielsson är en av mina favoriter:

Att vägra vänja sig vid det
man finner livsfientligt
att varsamt bära sitt paket
med sånt som är väsentligt
mot nya Sverige dit vi ska
den optimismen är väl bra

Den dikten finns med i beskrivningen av min politiska övertygelse. Vi måste se det viktiga, aldrig svika vår ideologiska grund. Tiden och frågorna förändras men värderingarna om allas lika värde måste alltid stå fast och synas i handling

4 comments:

Johan Hellström said...

välkommen till bloggosfären, solveig!

kul att kunna vara först med välkomnandet dessutom =)

Fredrich Legnemark said...

Jag lär följa din blogg, jag tycker mig ana en frisk röd fläkt i internetdebatterandet, arbetarrörelsen behövs i bloggeriet också.

Välkommen!

Mona Nasser Aldin said...

Hej Solveig!
Nu är du en av oss, bloggarna!
Jag har också Anders att skylla för mitt blogg-namn, känns för mycket ansvar att rapportera om Beirut. "Solveig säger" .. det låter bara rätt. Lycka till!

Johanna Falk said...

Blir alldeles överlycklig av att du har börjat blogga!!!

Det här året har börjat fantastiskt bra för sossebloggarna! Nu väntar vi bara på resten av sossarna i Borås:

Jag hoppas på Malin. Kanske Ulf, eller Lena??

Kör hårt!