Tuesday, April 15, 2008

Fotbollspublik

Söndagens allsvenska match Elfsborg-Örebro var väl ingen supersucce. 7000 på läktarna och inga mål. Jag har flera gånger försökt att påverka den manliga ledningen för Elfsborg att inte glömma den "vanliga" publiken. De som betalar sina biljetter själva. Barnfamiljer som måste prioritera fotboll eller nya skor till barnen.
Det har tyvärr alltid mötts med totalt ointresse. Därför är det bra att BT sporten nu för fram idén om olika priser för olika matcher. Jag tycker dessutom att man mycket väl kan ha stora rabatter för familjer, riktigt låga priser för barn och ungdomar, fler prisvarianter beroende på var sittplatsen är belägen osv.
Det får inte bli så att huvudinriktningen handlar om att göra sponsorerna glada. De kommer aldrig att fylla Borås Arena.
Satsningen från kommunens sida på en ny arena för fotboll måste komma även de med låga inkomster till del.

När jag läste tidningen Journalisten idag så blev jag ändå nöjd och lite stolt. Där skrivs det om att allsvenska storklubbar nu har blivit så märkvärdiga så att de stänger ute sportjournalister.
Det fanns två undantag från detta. IFK Göteborg och Elfsborg.

Publiken vill läsa om sitt lag, om sina spelare. Då måste man naturligtvis ta emot pressen. Ganska självklart om vi skall få fler till läktarna på Borås Arena.

Kanske skulle Elfsborg anställt Mattias Svensson till att höja kvalitén inte bara på anfallet utan också på publikomtanken och servicen. Nu riktas insatsen mot sponsorerna. De behövs men kanske var det denna gång fel prioritering.
7000 på en söndagsmatch kräver nog lite eftertanke hos den manliga styrelsen.

No comments: