Sunday, April 6, 2008

Vår i glashuset

Nu är det full fart på våren, i varje fall i glashuset. Jag har sju sorters tomater, röda, gula, svarta, stora, mellan och små. Det ser bra ut. Åke Truedssons bok och tomatklubb har bidragit både med frö och kunskap. Hoppas att det ger resultat, min tidigare tomaterfarenhet har utgått från köpta plantor.
Jag satsar också på sockermelon och djungelgurka. Båda spännande nya odlingsbekantskaper.

Dessutom lite frösådd av blommor. Bara stora höga. Inkakrage, ricin, paradisblomster, jätteverbena. Den senare skulle ha kallt först och sedan varmt. Får väl se om det blir några fina 1-metare av min odlingsnit.

Fortfarande är högerhanden inte helt i form men nu är jag i varje fall inte beroende av vänster för att kunna skriva.
En sådan här liten handoperation är nyttig. Bra att tänka till på hur det går att klara sig efter t.ex. en stroke med halvsidig förlamning. Jag har gnällt en del, hur skall det då vara att inte få tillbaka sin rörlighet. Trots min vårderfarenhet så är det viktigt att komma ihåg att vi kan aldrig helt sätta oss in i en annan människas situation. Det försökte jag lära mina elever som vårdlärare och det är viktigt för oss alla att fundera på det ibland. Detta blev präktigt men ibland har vi lättare för att " lösa" andras problem än att ta itu med våra egna.

No comments: