Wednesday, October 24, 2007

Hamburgerbojkott?

Jag är ingen trogen kund på våra stora hamburgerkedjor men nog har jag varit där. Efter att ikväll ha sett uppdrag gransknings repotage om de som städat restaurangerna på nätterna så önskar jag att jag aldrig hade spenderat en enda krona där.
Nu stod de stora cheferna för Mac Donald, Burger King och Max i TV och visste inte något alls.
Utländska studenter har jobbat alla nätter på året, för ungefär 40 kr i tim. Ingen semester, ingen sjuklön. Företagen har anlitat entreprenören i 4-5 år. Ändå visste de inget fast städbolagets ärende om ekonomisk brottslighet fanns i domstolen.
Nu lovas bot och bättring från de tre företagen. Det krävs nog bevis att ändring skett. Tills vidare kommer i varje fall jag och jag hoppas många med mig att steka mina hamburgare hemma i köket.
De som gjort städjobben kallade det för slavarbete. Vi trodde nog att det var avskaffat i varje fall i vår del av världen.
Kanske är det bara toppen av ett isberg. Hur ser det ut på andra, icke granskade ställen. Men ju sämre människor får det, när klass-skillnaderna blir stora, ju större utrymme finns det att utnyttja människor för slavlöner. Är det detta som högern menar med att man måste "incitament" för att vilja försörja sig?

No comments: