Tuesday, October 2, 2007

BT kollar !

Äntligen fick jag ett kvitto på att någon läser min blogg. Jag har tidigare undrat om så var fallet och sett det mest som egenterapi. Det är ofta bra att forma sina tankar i ord.

Borås Tidnings, Anne Bengtsson ringer med anledning av min betraktelse kring IF Elfsborg. Hon har tydligen gjort ett stort jobb för att kolla mina synpunkter.

1. Enl. uppgift från Elfsborg så är det inte direktörstätt. Bara 1 styck. Övriga från "marknaden" har väl titlar som fd eller andra chefstitlar.

Det jag tror att både BT och Elfsborgs ledning förstår är, att jag har funderingar kring om det inte blir väl ensidigt om nästan alla har en liknande bakgrund. Dessutom har BT:s sportsida vid något tillfälle haft liknande kommentarer om sammansättningen, men kanske från en mer positiv vinkling.

2. Enl. uppgift från ej namngivna partikamrater till Ulrik Nilsson, så ville man skämta med UN genom att sätta på honom en Elfsborgtröja när han företrädde moderaterna på torget i Borås.

Det visar bara att dåligt omdöme är mer utbrett än vad jag trodde.

Jag fick i present av IF Elfsborg en tröja med nr. 60 på ryggen när jag fyllde 60 år. Den finns på när jag ser på Elfsborg i TV eller på Borås Arena eller någon bortamatch. Jag har inte den på mig när jag skall tala för de socialdemokratiska värderingarna.


3. Björn Bergqvist påstår att han inte sagt Elfsborgs Arena.

Detta vet jag ingenting om. Jag kan bara läsa det som fanns i den ganska korta intervjun med BB. Är det fel så är det väl en fråga mellan BB och Borås Tidning.
Vad jag vet är att många från andra klubbar har reagerat. Det är dessutom inte första gången som andra fotbollsklubbar känner sig lite illa behandlade av den "stora" klubben. Det gör det naturligtvis känligt att tala om "Elfsborg Arena"
Vad jag också vet är, att när beslutet togs om arenan så var en viktig del att den skulle vara till för alla stadens klubbar. Stiftelsen Föreningssparbankens dåvarande ordförande Mats Liljegren påtalade också vid flera tillfällen att det hade en stor betydelse i stiftelsens beslut att satsa pengar på arenan.
Kanske var det en rättsägning - felsägning - felskrivning. Jag vet inte!

4. Anne B. undrade om jag själv hade velat ha ett livslångt Guldkort.

På detta finns det ett enkelt svar. Jag har alltid betalat skatt för de biljetter som jag fått av Borås Stad om det inte har varit representation med gäster i kommunens loge.
Det betyder att jag hade inte tagit emot någon gratisplats. Jag fick inte heller något erbjudande. Kanske för att de visste att jag skulle tacka nej ? För jag hade väl inte fel partifärg ?

Däremot fick jag en resa till EM-kvalet på Råsunda vilket var en jättefin och uppskattad present.

De som är förtjänta av en plats i Guldklubben i IF Elfsborg är sådana trotjänare som Ture Nygren som har varit klubben trogen i massor av år, med oändliga timmar av ideellt arbete. Där handlar det om att troget ställa upp för sitt lag utan någon egen vinning. Ture och hans kompisar är väl värda sin plats i Guldklubben.

Det som Björn Bergqvist och vi andra, i full politisk enighet, gjorde var att med skattebetalarnas pengar ta beslut om att bygga och genomföra byggandet av Borås Arena.

Min sista reflektion för idag är följande. Kul att BT läser min blogg. Hoppas att de också tar till sig mina synpunkter om det orättfärdiga samhälle som är på väg att växa fram i det högerledda Sverige.
Där gamla, sjuka, arbetslösa, förtidspensionerade inte bara skall straffas ekonomiskt utan dessutom skall jagas för att de inte till 100% uppfyller högerns krav på ansvarsfulla medborgare. I ett Sverige där nu Rädda Barnen startar en kartläggning av hemlösa barn.

Alla skall kunna känna sig hemma i IF Elfsborg och fotboll är spännande och kul. Men, det andra som jag ibland har skrivit om är så oändligt mycket viktigare!

1 comment:

Anonymous said...

Har du tagit upp resan till Råsunda för dig och din man till beskattning?

Förresten... Alldeles oavsett vad BB har sagt och inte sagt.. vem är det som äger Borås Arena? Jo just det... Elfsborg via sitt arenabolag, så att säga att det är Elfsborgs arena, dvs i genitiv form, är inte fel på något vis även om namnet är Borås Arena. Men det är klart... du måste väl gnälla på nåt.