Wednesday, October 3, 2007

skatt och lite annat

En anonym man ( jag förutsätter att det är en man, kvinnor brukar vara modigare när de vill angripa någon) tycker att jag gnäller och undrar om jag betalt skatt för resan till Råsunda.
Som bekant deklarerar man inkomster för 2007 senast den 2 Maj 2008. Då kommer jag självklart att deklarera gåvan precis som jag tidigare har deklarerat mina fribiljetter.

En liten lustig detalj kan jag läsa i BT:s nätupplaga om min blogg om moderaterna och Elfsborg. Man skriver att en "ilsken" Solveig K osv. Sådana och liknande egenskaper ges nästan aldrig till män. De uppfattas tydligen som mer seriösa i sina åsikter. Det som förvånar är att även kvinnliga journalister hamnar i samma fålla.

Om ovanstående är jag inte speciellt ilsken det som däremot gör mig arg och beklämd är två reklaminslag jag sett.

Det ena är Tele 2 som försöker sälja sin produkt genom att förlöjliga en schimpans.

Borås Djurpark har för många år sedan gjort det ställningstagandet att djuren skall inte uppträda i för djuren onaturliga sammanhang.
För detta och mycket annat är ledningen för djurparken värt beröm.


Det andra reklaminslaget är från ELON som vill sälja frysar och spisar. Det gör man genom att i filmen visa att det finns en person stående resp. liggande i frysen och spisen.
Har de aldrig hört talas om att det hänt otäcka olyckor när barn vid lek har krupit in i olika vitvaror.
Tänk om ett enda barn får idén att ta efter filmen.

1 comment:

Johanna Falk said...

Tack för genusanalysen!!!