Thursday, November 15, 2007

Jim Dine

Min tidningsstädning tar alltid för lång tid. Jag vet varför. Jag hittar alltid så mycket att läsa. Vid senaste städinsatsen hittade jag en missad BT-artikel. Från Jim Dines studio i Walla Walla. Där tillverkas nu den stora skulpturen Pinocchio.
Konstnären får frågor om vad han anser om det motstånd som finns i Borås. Han är sympatiskt förstående till detta.
"Glöm inte att den är nio meter hög. Du kommer inte undan den rackarn. Det är en aggressiv pjäs, det kommer man inte ifrån. Men om man inte vill ha den i Borås så vill man ha den någon annanstans."
Sedan får han frågan: Pinocchiodebatten förde med sig en diskussion kring det offentliga rummet. Vem äger det?
" Folket. De betalar skatt, de skall ha rätt att säga sitt.Och jag trodde att Pinocchio skulle stå på privat mark. Som jag förstod det så var det privata människor som ville ha den till Borås och att den skulle stå någonstans där den inte tränger sig på. Folket äger det offentliga rummet, så jag förstår att det blev problem."
Den insikt som jag tycker saknades hos många beslutsfattare och andra påtryckare i Borås den finns tydligen hos konstnären. Han har alldeles klart för sig vem som äger, det offentliga rummet. Skönt att höra!
Sedan hör det ju till saken att det privata är stora finansiärer men även skattebetalarna får bidra med en ganska stor summa. Hur stor hoppas jag att vi får redovisat så småningom.

1 comment:

Anonymous said...

Off-topic: Skitgrym debattartikel i tidningen idag. Jag bloggade i ämnet: http://slutstadium.wordpress.com/2007/11/17/kunskapskapitalism/