Wednesday, January 23, 2008

Vårkänning ?

Det är säkert långt till våren men lite känning finns det redan. Ljuset är annorlunda och bara några timmars sol driver upp glashustemperaturen med flera grader. Nog är det knepigt att tretton grader utomhus är ganska kyligt men inne i glashuset är det fullt tillräckligt för en fikapaus. Troligen är det avsaknad av vind som gör den stora skillnaden.
Gardenian är nu flyttad från sin ca. 15 graders mellanstation till glashusets 8-10. Det har gått bra inga knoppas har fallit av. Nu väntar jag bara på nästa försöksodling. Kamelia, fikon och citron.

Jag skall försöka att driva fram perenner från frö. Det är nytt för mig. Men jag har sett, hos en riktig expert högt över Öresjö, att det går. Nu har jag tid att läsa frökataloger så det blir säkert en hel del odlingsexperiment framöver.
Ute i landet blommar snödroppar så våren är nog ändå på gång !

No comments: