Wednesday, January 30, 2008

Valfrihet ?

Var tog högerpartiernas heliga valfrihet vägen ?
I vårens nummer av Klart Borås skriver man om den enklare biståndsbedömningen för hemtjänst.
Många äldre och även yngre personer med någon funktionsnedsättning, behöver kanske först det som i beslutet kallas service. Varför det skall skiljas isär mot omsorgen har jag svårt att förstå. Den enskildes behov av stöd borde vara likvärdigt om det handlar om det ena eller andra.
Kan man inte handla, städa, tvätta så kan man inte leva ett fullvärdigt och självständigt liv. Kanske är det just den insatsen som gör att man klarar resten själv.

Nåväl, det var inte min huvudpoäng.
Varför skall alla, om man vill utnyttja sin rättighet till kommunens stöd för "service", betala 200 kronor i timman ?
Varför skall den som är beroende av stöd vara tvingad att själv söka upp ett privatföretag som städar om man vill ha samma rätt till skatteavdrag som de friska, unga och rika ?
Varför skall den äldre biståndsberoende boråsaren betala mer i timman än den med stor villa, förmögenhet och goda inkomster?
Var finns valfriheten att välja det kommunala alternativet ?

I artikeln står det att avsikten är att få fler att välja det privata alternativet. Det var ju tydligt. Jag antar att det gäller den borgerliga majoriteten.

Till min förvåning har varken mitt eget parti eller vänsterpartiet några invändningar mot förhållandet. Jag hittar ingen reservation.

Vilken avsikt har då S och V med beslutet ?

No comments: