Wednesday, October 15, 2008

Socialdemokraterna vill satsa på järnväg

Idag kom socialdemokraternas infrastrukturmotion.
En tydlig satsning på järnväg och kollektivtrafik. Regeringens motsvarighet som presenterades för några veckor sedan var tvärtom, prioritering av vägar.

S lägger mer pengar och anser ( äntligen ) att det tar för lång tid att bygga järnväg om vi skall direktfinansiera allt. Nu öppnar man för att låna hos Riksgälden och sedan varje år amortera och betala räntor. Precis som kommunernas investeringsbudget.


Skall vi klara miljömålen så är säkert järnvägsutbyggnad ett måste. Då kan vi inte vänta utan snarast ge resalternativ till bil och flyg.

I S-motionen vill man ta ett första steg på en höghastighetsbana genom att bygga Ostlänken mellan Järna och Linköping.
Det är en viktig koppling till Södra stambanan och ger på köpet snabbare trafik mellan Stockholm och Malmö.

Men det som ligger oss i Borås närmast är att Ostlänken hör också ihop med Götalandsbanan. Vad det gäller den järnvägen så står det så här i S-motionen.

" Sträckan Göteborg-Borås. Vi vill avsätta resurser för att projektera denna järnvägssträcka. Sträckan skall gå förbi Landvetters flygplats och på så sätt säkra både person- och godstransporter till flygplatsen. Utbyggnaden av sträckan mellan Götaborg och Borås förstärker viktig kapacitet i järnvägssystemet och är därutöver en första del av Götalandsbanan, en höghastighetsbana mellan Göteborg och Stockholm. Hela Götalandsbanan är tänkt att omfatta sträckorna Göteborg-Borås-Jönköping-Linköping, för att sedan kopplas till Ostlänken. Fullt utbyggd kan banan förkorta restiden med tåg mellan Göteborg och Stockholm till 2 h och 15 minuter."

Tydligare inrikting har jag inte läst från mitt parti. Sedan gäller det ju, att gå från ord till handling och börja bygga och bygga färdigt inom rimlig tid.

Nu är det upp till bevis för de fyra från högeralliansen och visa om de vill satsa på det miljöriktiga sättet att resa - med tåg.
Att börja bygga Götalandsbanan där det finns störst resandeunderlag och därmed bör gynna både ekonomi och miljö allra mest.

Jag har inte läst deras prop. endast hört och läst i media. Men eftersom vägar får betydligt mer så är det väl stor risk att positiva skrivningar om Götalandsbanan saknas.

No comments: