Wednesday, October 8, 2008

Värderingskollaps

Våra paradord om rättvisa, allas lika värde, solidaritet och jämlikhet är för mig inte bara tomma ord från en gången tid.
För mig står de för en stolthet. Att höra till ett parti som i kamp mot överhet och starka kapitalintressen gjort Sverige till ett relativt jämlikt land.
Detta parti som jag med glädje har argumenterat för i valrörelse efter valrörelse.

Skall vi nu övergå till en blandpartivalrörelse där väljarna kan rösta på det privatskolekramande miljöpartiet eller socialdemokraterna och det blir samma politik?

Har partiledningen så dålig självkänsla så vi inte vågar gå till val på våra värderingar, på våra hjärtefrågor.
Valresultatet blir ibland sådant så vi inte får ( ganska ofta ) egen majoritet. Det är väljarnas val och för det skall vi ha stor respekt.
Det innebär att vi efter valet få gå i opposition eller söka samförstånd med något eller några andra partier.

I Västra Götalandsregionen samarbetar socialdemokraterna med centerpartiet och folkpartiet med gott resultat.
Förra mandatperioden i riksdagen samarbetade vi med miljöpartiet och vänsterpartiet. Det fungerade också.
Men - vi gick till val var och en utan gemensamma program. Vi respekterade att väljarna hade sista ordet och inte behövde köpa ett helt paket.
Det finns säkert många borgerliga väljare som tycker det är sorgligt att se hur både det liberala partiet och centerpartiet med sina folkrörelsetraditioner har förvandlats till ett enda högerparti som talar med en gemensam stämma.

På min blogg den 5 denna månad värdesätter jag det parti som har svikit den gemensamma skolan i rikspolitiken totalt. Det finns andra värderingar om privatskolar också i Mp i kommunerna . Men lagar stiftas i sveriges Riksdag så det hjälper föga.
För mig kommer barnen och dess rättigheter först. Jag vill inte gå till val med något annat parti än det som jag har haft stoltheten att få tillhöra många år - socialdemokraterna.

1 comment:

Anonymous said...

Jag tror att du har missuppfattat hur samarbetet ska ska se ut. Kontakta S ledning eller titta en gång till på presskonferensen.

Många av den äldre generationens socialdemokrater är ibland så MP-fobiska.